Op 3 juni opende Steelforce Belgium zijn deuren voor jongeren tijdens de Youth in International Trade (YIIT) Experience Day. Dit initiatief werd conceptueel ontwikkeld en geleid door LOGOS, het opleidingsfonds voor internationale handel, vervoer en logistiek. I-Diverso gaf het verder vorm en inhoud. De dag had één doel voor ogen: jong (kwetsbaar) talent warm maken voor een carrière in logistiek – een sector die kampt met een krappe arbeidsmarkt en dringend nood heeft aan instroom.

We gingen in gesprek over dit warme traject met HR-manager van Steelforce, Peggy Laenen, en sectorconsulent bij LOGOS, Siegfried Desmalines.

Afbeelding

Peggy Laenen en Siegfried Desmalines

Diversiteit: maatschappelijke opdracht én drijvende kracht

Steelforce is wereldwijd actief in de staalhandel en draait met een team van zeventig medewerkers in Antwerpen, afkomstig uit maar liefst vijftien verschillende nationaliteiten. HR-directeur Peggy Laenen benadrukt: “Diversiteit is geen modewoord bij Steelforce. Ons motto luidt dan ook: driven by diversity, powered by people. Het is echt een verhaal waar we al lang mee bezig zijn.”

Die inclusieve visie vertaalt zich niet alleen in hun dagelijkse werking, Steelforce toont ook een duidelijk maatschappelijk engagement. “Door jongeren – vaak met diverse achtergronden – kansen te bieden, dragen we bij aan hun integratie en vermijden we dat talent verloren gaat.”

Steelforce ziet de meertaligheid en culturele achtergrond van medewerkers zeker niet als een obstakel. Het helpt hen beter in te spelen op de noden van klanten en leveranciers. “Vaak gaat het om medewerkers die de taal en cultuur kennen van de landen waar we handel mee drijven. Dat is een onmiskenbare troef voor de groei van ons bedrijf.”

Jongeren enthousiasmeren voor de sector

Via onze media- en IT-partner CHOO CHOO en Hyperdrive deden we voorafgaandelijk een onderzoek naar de jongerentaal en de socialmediakanalen. Omdat we Gen Z’ers wilden bereiken, werd onder meer een mediacampagne uitgerold op TikTok en Instagram. De filmpjes hadden meer dan 3,5 miljoen views. Daar werden we wel eventjes stil van”, aldus Siegfried.

Daarnaast werd ook de website www.yiit.be in jongerentaal gelanceerd en verspreidden LOGOS en I-Diverso flyers om het event bekend te maken.

In de voorafgaande infosessies bij I-Diverso konden de deelnemers via een interactieve VR-beleving al wat info krijgen over de sector en enkele functies. LOGOS stond hierbij klaar om alle vragen te beantwoorden. Tijdens de Experience Day zelf maakten de jongeren op een laagdrempelige maar ludieke manier kennis met de sector via gamified workshops en inspirerende getuigenissen van medewerkers.

“In de workshops kwamen al heel snel competenties naar boven. Je ziet wie de leiding neemt of wie liever eerst even observeert. Natuurlijk wisselen deze dingen, afhankelijk van de workshop en het thema. Interessant om te ontdekken voor ons of jongeren verschillende competenties in huis hebben of dat de context bepalend is.” vertelt Peggy.

Echte verhalen en tastbare voorbeelden

Bij de testimonials werd bewust gekozen om mensen met verschillende achtergronden uit verschillende afdelingen het woord te geven. Zo vertelde een collega uit Guatemala (met landvlaggetje) vol trots over haar rol als expediteur binnen het bedrijf. “Op zo’n moment komt authenticiteit boven drijven en ontstaat echte verbinding tussen mensen” aldus Peggy.

De activiteiten van Steelforce werden heel tastbaar gemaakt. Van staalverpakkingen tot kroonkurken: jongeren ontdekten hoe alledaagse producten terug te leiden zijn tot de internationale staalhandel. Zo werd duidelijk dat staal letterlijk overal aanwezig is – in huis, in de supermarkt en zelfs in het kleinste blikje frisdrank 😊

Competentiepas als springplank

Het was niet zomaar een dag vol beleving: elke jongere ging naar huis met een persoonlijke competentiepas. Het bracht hun sterktes én ontwikkelpunten in beeld, met als doel hen verder te helpen navigeren in hun verdere loopbaan. Aan het einde van de dag zagen bijna alle jongeren een toekomst in de sector. Tijdens de daarop aansluitende gesprekken zijn vervolgens diverse trajecten ontstaan.

Met deze aanpak gaat de Experience Day verder dan een klassiek jobevent: het is een eerste stap in een individueel traject, waarin jongeren via coaching en begeleiding de kans krijgen om hun talenten te ontplooien gericht op een sector met grote loopbaanmogelijkheden.

“Jongeren die klaar zijn om te solliciteren in de sector, krijgen intensieve begeleiding. Zij die nog werkpunten hebben maar wél interesse hebben in de sector, ontvangen een plan op maat. Jongeren die ontdekken dat de sector toch niet bij hen past, biedt I-Diverso alternatieve paden om te verkennen” aldus Laenen en Desmalines.

Samen met I-Diverso waakt Steelforce erover dat rekrutering écht inclusief verloopt. “Wat telt, zijn competenties, motivatie en leergierigheid. Vooroordelen uitsluiten is essentieel om jongeren perspectief te bieden,” aldus Laenen.

Pilootproject met ambitie

Het YIIT-pilootproject bij gastbedrijf Steelforce scoorde boven verwachtingen. Zowel Peggy als Siegfried blikken zeer tevreden terug. Siegfried van het opleidingsfonds LOGOS wil dit concept dan ook in andere provincies uitrollen.

Het project toont aan dat inclusieve én alternatieve rekrutering een krachtig middel is om jongeren te inspireren, bedrijven te versterken én de sector toekomstbestendig te maken. De sector wil dan ook graag véél meer jongeren bereiken, warm maken voor een carrière in de internationale handel én kansen bieden.

Een grote dank gaat uit naar HR-bedrijfscoaches Koen De Schepper en Heidi De Roover van I-Diverso. Zij hebben dit project van nabij begeleid en vormgegeven. Hierdoor kregen jongeren niet enkel een kans om de sector te ontdekken, maar ook een perspectief om hun talenten verder te ontplooien!❤️

 

Ben jij als bedrijf benieuwd hoe inclusieve rekrutering ook jouw organisatie kan versterken?
Sluit je aan bij dit verhaal en help meebouwen aan een arbeidsmarkt waar diversiteit écht het verschil maakt!

Gerelateerde posts

UitgelichtFatima Yassir over mensgericht ondernemen en de eerste stappen van jongeren in hun professionele leven

Fatima Yassir over mensgericht ondernemen en de eerste stappen van jongeren in hun professionele leven

Fatima Yassir van SERV en freelancer bij UPOP bespreekt met Bart Wuyts trends in een krappe arbeidsmarkt, inclusief ondernemen, en ondersteuning voor jonge werknemers. Ze gaan ook in op de rol van managers en de fragmentatie van innovatie.

Lees meer
UitgelichtInclusieve Werkvloeren: Een Samenwerking tussen I-Diverso en Kela 

Inclusieve Werkvloeren: Een Samenwerking tussen I-Diverso en Kela 

I-Diverso ondersteunde Kela in de opzet van inclusieve werkvloeren. Het resultaat? Een positief veranderingstraject met verhelderende Aha-momentjes!

Lees meer