Wij vroegen een werkbaarheidscheque aan voor het uitwerken van ons telewerkbeleid. We hadden al telewerk voor corona maar dat stoelde niet echt op een uitgewerkte policy. We hadden vragen over “hoe breng je in een training de les online over? Hoe hou je iedereen betrokken?” – Heidi Sykora, IN-Z
Waarvoor kan je een werkbaarheidscheque aanvragen?
Met een werkbaarheidscheque kan je een scan laten uitvoeren. Dat gaat over bijvoorbeeld het meten van stress op het werk, de motivatie van werknemers en de leermogelijkheden. Naar aanleiding van de resultaten van de scan kan je als organisatie een actieplan opmaken. Je kan advies, begeleiding en/of een opleiding aankopen voor aanpassingen aan de arbeidsorganisatie, competentieversterking om werkbaar te kunnen werken en het aanpakken van een beleid rond psychisch welbevinden.
Praktisch
Op de website van Vlaanderen.be vind je alle details over de werkbaarheidscheque terug. Een werkbaarheidscheque aanvragen kan eenvoudig via de website. Om je hierbij te helpen kan je instructiefilmpjes bekijken of de handleiding raadplegen.
Let wel, de huidige oproep wordt opengesteld tot en met 31 juli 2024. De oproep staat permanent open tot het beschikbare budget van 3 miljoen euro is uitgeput. Subsidiabele acties kunnen enkel uitgevoerd worden tijdens de projectperiode die uiterlijk loopt t.e.m. 31 augustus 2024. Geen enkel project kan deze datum overschrijden.
De werkbaarheidscheque is enkel beschikbaar voor organisaties die hierop vóór 1 januari 2024 nog geen beroep deden. We willen graag organisaties bereiken die nog in hun kinderschoenen staan rond het werkbaar maken van hun werkvloer. We hopen hen met deze cheque te motiveren en een duwtje in de goede richting te geven.
Bij Wisper gebruikten we de werkbaarheidscheque om een actieplan uit te werken over hoe je stress en burn-out kan voorkomen. Het maakt zo’n project financieel haalbaar maar het is tegelijk een springplank in je zorg voor het personeel. – Alexandra Meijer, Wisper