Veranderingsmanagement: ook op emotioneel niveau
RiGorgeous is een bedrijf dat continu groeit en verandert. Het is dus niet alleen belangrijk om de medewerkers hiervan bewust te maken, maar hen tegelijkertijd ook de tools aan te reiken die hen in staat stellen effectief en gezond te communiceren.
“In een moment van verandering moet je niet alleen naar de feiten kijken, maar ook naar de emotionele kant van communicatie. Veranderingen roepen emoties op die, wanneer ze niet goed worden gehanteerd, de effectiviteit van het team negatief kunnen beïnvloeden. Hiervan moeten we de medewerkers bewust maken en over waken.” aldus Mies.
Coach Nathalie Brouns: “De deelnemers ontdekten dat ze meer duidelijkheid kunnen brengen in hun communicatie door concrete behoeften uit te spreken en gerichte vragen te stellen. De training in empathisch luisteren werd dan ook als waardevol ervaren.”
Van inzichten naar actie
Medewerkers waren enthousiast over de workshops. Er waren duidelijke inzichten over hoe het team beter kan communiceren en hoe de bedrijfscultuur kan worden versterkt.
“De uitdaging ligt er nu in om de opgedane kennis daadwerkelijk in de dagelijkse werking te integreren. Toekomstige Academy Days zullen wellicht in kleinschalige teamsessies worden vormgegeven. Op deze manier kunnen we de workshops nog beter afstemmen op de specifieke behoeften van de teams, wat de impact vergroot en de effectiviteit in de praktijk versterkt.
Daarnaast is het van groot belang dat er gedragenheid is vanuit de leidinggevenden. Het is essentieel dat zij deze principes erkennen en actief implementeren, zodat ook andere teams en afdelingen zich ermee kunnen identificeren en ze in de praktijk brengen.”